Ahlan Wasahlan..

Allah berfirman yang bermaksud:
"Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Janganlah kamu mengejek sebahagian yang lain. Sukakah kamu memakan daging saudaramu yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang." ( Al-Hujurat: 12).

Saturday, November 6, 2010

Sedih & Muhasabah Diri

 Letusan Gunung Merapi
 Tsunami
 Gempa bumi

Volcano, Eruption & Tsunami?
Yes!!that's exactly what happen now. Indonesia is dealing with three natural disasters after an earthquake, a tsunami and a volcanic eruption in the space of 24 hours.

Sedih sangat bila mengenangkan nasib rakyat-rakyat di sana. Meskipun pelbagai bantuan telah disalurkan namun tidak terbanding dengan ratusan nyawa yang terkorban dalam ketiga-tiga tragedi itu. Allahuakbar, sesungguhnya Allah itu Maha Besar. Setiap sesuatu yang terjadi itu ada hikmah dan sebabnya.

Allah menguji hamba-hambanya dan dalam masa yang sama Allah juga memberi peringatan kepada kita untuk tidak mensia-siakan kehidupan di dunia ini. Persiapkanlah diri dengan bekalan di akhirat kelak dan jauhilah daripada melakukan perkara-perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah. Sesungguhnya azab di dunia hanya sekelumit azab di akhirat kelak. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment