Ahlan Wasahlan..

Allah berfirman yang bermaksud:
"Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Janganlah kamu mengejek sebahagian yang lain. Sukakah kamu memakan daging saudaramu yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang." ( Al-Hujurat: 12).

Friday, November 5, 2010

A moment to remember

The best moment that i ever had.

Waktu tu baru form 5. Kawan-kawan buat plan daki gunung. Mula-mula tu ada la dalam 6, 8 orang yg join,  tapi akhirnya tinggal sy dgn kwn lagi seorg. Masa tu sedih jg sebab ingatkan semua dapat pergi tapi at least tertunai jg hasrat hati. Lepas selesai semua urusan, kira-kira jam 12.45 tghri kami mulai mendaki dari kaki gunung (Timpohon). Sepanjang perjalanan memang penat sangat tapi berbaloi sebab permandangan cantik-cantik. Tambahan pula waktu tu hujan renyai-renyai, tapi kami tetap teruskan pendakian dengan bantuan Guide. Nasib baik pak cik tu talkative orangnya, jadi senang di ajak berbual. Dalam jam 6.00 ptg kami tiba di tempat penginapan kami (Laban Rata). Tempat tu sangat hampir dengan puncak gunung dan memang sejuk sangat. Kata pak cik Guide tu, dalam jam 2.00 pagi nanri kami akan bertolak ke puncak, so kena la prepare awal. Malam tu pula kawan saya tiba-tiba kekejangan otot. Tapi Alhamdulillah, lepas sapu ubat semua pun okay.

Pagi tu dalam jam 2.30 pagi kami bertolak ke puncak. Suhu masa tu negatif (-), confirm lah sejuk sangat kan. Kami bergerak bersama-sama dengan beberapa kumpulan lain. Sepanjang perjalanan memang banyak halangan serta dugaan. Saya pula tiba-tiba pening sampai rasa mual sebab angin kuat and cuaca yang memang sejuk sangat. Syukur la selepas cukup rehat, kami teruskan perjalanan sampai la ke checkpoint seterusnya. Walaupun beberapa kali hampir putus asa tapi akhirnya sampai juga di puncak. Happy sangat sampai rasa sakit dan penat pun tdk terasa. Subahannallah, permandangan dari puncak tu sangat cantik. Sempat juga nampak matahari terbit. Semua orang pun sibuk mengambil gambar kenangan termasuklah kami.
Dalam jam 8.00 pagi kami bertolak untuk turun ke Laban Rata. Perjalanan turun tidak la susah sangat mcm perjalanan naik ke puncak. Hati pun puas sebab dapt menawan puncak tertinggi di Asia Tenggara.

P/s: Macam tu jugalah hidup di dunia ni. Kalau inginkan sesuatu, usaha itu amat penting. Tanpa usaha, semua pun jadi sia-sia. Walaupun rasa ingin putus asa tetapi tekad dan azam itu akan membantu. Believe in yourself and keep on praying. (^_^)