Ahlan Wasahlan..

Allah berfirman yang bermaksud:
"Hai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka. Sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa. Janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain. Janganlah kamu mengejek sebahagian yang lain. Sukakah kamu memakan daging saudaramu yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang." ( Al-Hujurat: 12).

Thursday, November 4, 2010

Masa??


Assalamualaikum w.b.t.

Terdetik pula hati ini ingin berbicara mengenai masa. Ermm..org kata masa itu emas. Tapi emas itu meskipun nilainya amat tinggi tetapi masih ada org yg mampu memilikinya dgn cara apa sekalipun. Tambahan pula, ada benda atau barangan lain yg lebih brnilai serta mahal daripada emas. Sedangkan masa itu sendiri amat unik. Apabila masa berlalu, ia tidak akan kembali. Sesuatu yg sudah berlaku tidak mampu kita ubah. Itulah uniknya masa. Setiap detik masa itu amat bernilai sehinggakan mampu membuat kita menangis jikalau sedetik itu tidak dapat kita gunakan dgn sebaik-baiknya. Contoh yg amat nyata skrg ini ialah apabila pelajar2 menduduki peperiksaan. Sesaat itu pun amat penting bagi mereka yg betul2 ingin melakukan yg terbaik dalam peperiksaan tersebut. Sehinggakan apabila masa menjawab tamat, maka ada diantara mereka yg mengeluh mengatakan masa tidak cukup bg mereka menjawab kesemua soalan. Walhal, pengurusan masa mereka sendiri yg kurang efektif. Perkara itu pasti pernah terjadi di kalangan kita (^_~).

Dalam al-Quran ada menyebut:
 ”Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran, dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran”-Surah Al-Ashr

 Dalam surah ini, Allah s.w.t. sudah menjelaskan betapa pentingnya masa itu kepada manusia. Apabila masa itu digunakan sebaik-baiknya bagi menlakukan kebaikan dan kebajikan, maka org2 itu adalah antara mereka yg beruntung. Sebaliknya apabila masa itu terbuang begitu sahaja dgn diisi oleh perkara2 yg tidak berfaedah, jelas dan nyatalah bahawa mereka itu amat rugi.

Ada dikalangan kita yg selalu menyatakan hasrat utk kembali ke masa silam. Mereka menyesali akan perkara yg telah terjadi dan ingin mengubahnya. Percaya dan yakinlah bahawa sesuatu yg telah terjadi itu ada sebab dan hikmah yg tersembunyi. Dan hikmah itu tidak semestinya dtg atau muncul dgn cepat. Allah menguji manusia dlm pelbagai cara, namun Allah itu Maha Pengasih lg Maha Penyayang. Kadang kala, ujian menimpa kita kerana Allah mahu memberi peringatan dan pengajaran buat kita andainya kita alpa atau lalai dalam melaksanakan tanggungjwb kita di muka bumi ini. Sungguh diri ini pernah menangis tatkala menerima ujian Allah tetapi kini hikmah disebaliknya amat kusyukuri. Sesungguhnya, Allah itu juga Maha Pengampun.

Masa lalu tidak kembali dan masa depan belum lg kita ketahui. Masa kinilah yg bakal menentukan masa depan kita. Walaupun segalanya sudah ditentukan oleh Allah buat kita, namun manusia masih boleh berusaha utk memiliki hidup yg sebaik-baiknya kelak. Di samping sibuk mengurus hal duniawi, kita jgnlah pula leka utk melaksanakan tanggunggjawab sebagai umat islam yg cemerlang di sisi Allah s.w.t. Perlulah seimbangkan kedua-duanya agar membantu kita di dunia mahupun di akhirat nanti. Janganlah terlalu sibuk mengejar harta, nama mahupun pangkat tetapi amal kebajikan di ketepikan. Dan jgnlah pula membuat kebajikan andainya mementingkan nama dan kemashsyuran semata-mata. Ingatlah setinggi manapun pangkat atau darjat manusia itu, semua manusia tetap sama di sisi Allah. Syurga atau Neraka tidak memilih darjat atau keturunan. Hanya amal kebajikan menentukan segalanya.

Justeru rakan2 di luar sana, hargailah masa yg kita ada sekarang dan isilah dgn amal kebajikan dan perkara-perkara yg bermanfaat. Meskipun diri ini jg perlukan perubahan, namun nasihat menasihati itu penting agar kita sama2 mndapat keredhaan daripada Allah S.w.t. 

No comments:

Post a Comment